När jag växte upp så råkade jag ofta ut för svart pedagogik och härskartekniker för att få mig att inte tro att jag är mer speciell än andra och för att sätta mig på plats. Också välanvänt för att trycka till och trycka ner. Svart pedagogik är en sorts övergrepp psykiskt. Kvinnor som använder sig av den pedagogiken brukar jag kalla för ”isdrottningar”. De tror de är duktiga pedagoger och skryter gärna om att de arbetat med barn i trettio år så det vet och kan allt, de är så omtyckta och allsmäktiga inom förskolan och för all del även i skolan om de är lärare.

Om man nu är så duktig, varför måste man skryta om det och varför har man ett så stort behov av att använda sig av härskartekniker och den svarta pedagogiken? När man jobbar med barn så är det väldigt viktigt att vara ödmjuk och öppen för nytt tänk.

Ett barn är helt beroende av sina föräldrar eller annan vuxen i dess närhet. Ett barn behöver bekräftelse, uppmuntran, kärlek och stabilitet så varför använder vuxna sin makt på barnet för att höja sig själv och psykiskt misshandla barnet? Det är en vidrig handling att behandla barn på det sättet oavsett om det sker inom hemmets väggar eller i en förskola. Jag har sett det inom hemmets fyra väggar och jag har även sett det på de olika förskolor jag arbetat på, alla utförda av 50+ kvinnor. De som ”kan” och som inte tar någon vänlig rekommenadtion eller tillsägelse av andra. De har ju varit med sen tidigt 80-tal så de vet minsann.

Där står barnet. Kränkt, utblottat och med skam i tron om att det är en dålig person. Barn har aldrig det ansvaret, det är ALLTID den vuxnas ansvar. Barn trakasseras ofta av vuxna, än i dag.

Jag föredrar att arbeta med yngre kollegor än jag själv, de är mer empatiska och lärda i en annan, nyare mer mänsklig skola än den äldre generationen. De visar kärlek, höjer upp och är en medforskande pedagog. De gör det tillsammans med barnen, de bestämmer inte ÖVER barnen, de bestämmer tillsammans och pedagogen förklarar varför förskolan har vissa riktlinjer. Barnen förstår mer än vad vuxna tror. De är smarta! Oftast smartare än vuxna.

När ett barn blir utsatt för trakasserier och mobbing av vuxna så tar omgivningen oftast den vuxnas parti. Nu är det på god väg att ändras men än i dag så utsätts barn för kränkningar av vuxna som inte ens ska existera i förskolor, skolor eller i hemmiljön.

I vuxen ålder kan det hänga kvar och visa sig genom ångest, dåligt självförtroende och skuldkänslor. De barndomsupplevelserna blir bortträngda men visar sig på olika negativa sätt.

Svart pedagogik har på intet sätt att göra med att inte uppfostra eller inte säga ifrån när barn gör fel, det ska man göra men aldrig använda sig av den vidriga svarta pedagogiken.

Jag välkomnar den nya pedagogiken och nya fräscha pedagoger till förskolan. Vi tar hand om det vackraste som finns: Barn.

Paula

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *